YHS_4782

Onderzoekend leren

Samen verkennen we de wereld door thematisch te werken in en buiten school. Deze manier van leren sluit aan op spelend leren: leerlingen doen dit iedere dag!

Spelen = leren

We letten goed op wat je kind doet in het spel, zo weten we wat maakt dat je kind gaat ontdekken. We sluiten met stimulerende en uitnodigende vragen en persoonlijke begeleiding aan bij je kleuter, die spelend leert. Denk aan een vraag als: ‘Hoe ver komt de grote auto van de glijbaan en hoe ver de kleine?’ Je kind krijgt in elk schooljaar andere vragen. Deze nodigen uit om verder te onderzoeken.

Thematisch onderwijs

Vanaf groep 4 vergroot je kind zijn onderzoeksvaardigheden in themalessen. We benutten dan nog steeds de natuurlijke nieuwsgierigheid van je kind. Dan krijgen de leerlingen zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, biologie, techniek, cultuur en creatieve vakken) in een thema aangeboden. De thema’s passen bij de leeftijd en de belangstelling van de kinderen.

Thematisch onderwijs zorgt ervoor dat leerlingen kennis en vaardigheden combineren. Ze leren informatie verzamelen en verwerken, samenwerken en presenteren. De kinderen werken heel zelfstandig, alleen en in groepjes. Ze gebruiken hun chromebooks, waardoor ze hun mediawijsheid volop ontwikkelen en toepassen. Zo worden ze gestimuleerd om oplossingsgericht, kritisch en onderzoekend te handelen. Ze hebben de rest van hun leven plezier van deze vaardigheden!